C.N.R.S.
 
Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

Recherche dans une partie de l'article 
 Résultat de la recherche de CHASTELL., Oeuvres K., t.7 
1
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     DENIER     
-

Un denier en coffre vaut droit /trois en bourse d'autrui : Donc, comme argent est le seul souverain moyen par lequel on se peut munir et garantir contre telles doubtes, soy mettre sus et s'essourdre deffendeur de son honneur, avoit gens d'armes à prompt et à tost : un denier en coffre vaut droit, sy se dit, trois en bourse d'autruy. Et en prévient-on en temps à son meschief, et sy en sauve-l'on son honneur et son propre : ce que faire ne se pourroit, qui en seroit sans en avoir, et qui en seroit en autruy danger. (CHASTELL., Oeuvres K., t.7, c.1435-1475, 234).

Rem. Cf. aussi Morawski 484 : De denier oublié ne los ne gré, 485 : De deniers mescontez ne graces ne grez et 528 : Deniers prestez ne doit on demender, 1882 : Qui dan Denier maine à son plait, quan(que) qu'il commande si est fait, 1902 : Qui deniers a en bourse si a vin en pot.

2
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     DIEU     
.

Dieu rendra tout à juste prix : En nom Dieu, puisque humaine creature est faicte a servir Dieu par congnoissance et bonne amour, c'est a dire par bonne religion, et que Dieu qui est loyal juge rend a chascun juste loyer (...), c'est bien assavoir que justice qui est tant belle vertu est en Dieu. (GERS., St Antoine G., c.1396-1403, 938). Certes le grant qui les petits opprime, Son âme perd et son honneur périme, Et mentent tous ceux qui de luy bien escrivent (...) . Qui en tels faits se déduit et dégoise, Force sera qu'à très-male fin voise : Car Dieu rendra à chascun son mérite (CHASTELL., Oeuvres K., t.7, c.1435-1475, 480). L'ADVOCAT. ...Contre mort n' arespit ne grace ; Nul n'appelle e sa sentence. J'ay eu de l'autruy quant je y pence, De quoy je doubte estre repris. A craindre est le jour de vengence. Dieu rendra tout a juste pris. (Danse macabre C., 1485, 35).

Rem. Hassell 95, D82 ; DI STEF. 260b, Dieu.

3
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     VERTU     
-

La vertu gît au milieu (et non aux extrêmes) : La creiche mout dur lit estoit. En ce lit enfès ja monstroit Que par aler la dure voie Arons de paradis la joie. En dur lit gist li roys de vie ; Près de lui est dame Marie. Entre deux bestes son lit fist. En lieu moyen la vertu gist, Si comme Aristotes le dist. (Propr. choses Rosarius Z.S., c.1330, 74). Trop et peu sont en tous cas à reprendre ; Le moyen est ce que nous devons prendre, Car au milieu la vertu gist. Estre ne peux prodigue sans mesprendre ; Pire est l'eschars dont te convient aprendre Largesse qui ces deux vices bannist. (CHASTELL., Oeuvres K., t.7, c.1435-1475, 476).

Rem. Latin60;: In medio consistit virtus ; Hassell 247, V78 ; DI STEF. 886b, vertu.

3 réponses à la demande
Fermer la fenêtre